Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Anki - 6 maj 2009 18:26

Hejsan alla där ute.

Idag målar jag staketpinnar eftersom vi ska hägna in resten av gården för att inte Moa ska kunna springa ut på vägen.

250 stycken pinnar blir det så jag vet vad jag ska göra de närmaste dagarna.


Nu är det bestämt att KM för vår lokalavdelning kommer att hållas här i min trädgård den 1/8. Så nu kan alla som är intresseradeav att ställa eller komma och titta på vad vi pysslar med boka in den dagen i era almanackor.


Jag tänkte passa på att följa upp berättelse om mina två skinny som jag skrev om före Påsk som hade ont i sina trampdynor.

Som sagt var så blev det ett veterinärbesök. Veterinären skrev ut teracortildroppar som jag skulle dutta på varje kväll och sedan sitta och hålla vardera marsvin en timma för att det skulle få chans att verka?!

Behandlingen skulle kunna ta flera veckor. Och veterinären var inte säker på att den skulle fungera. I annatfall så tyckte hon att jag skulle ta bort marsvinen.

OK. svårt för mej med hela min stora familj att sitta och hålla marsvin 2 timmar varje kväll. Jag tyckte även att det verkade som en osäker behandling.


I samma veva fick ett av våra barn nageltrång och jag lade om ett alsolomslag med i galdpack över natten och då kläckte jag ide'n.


Resolut klippte jag av fingertoppparna på en plasthandske som jag fäste med plåstertape utanpå alsolomslag på marvinens tassar.

Och så fick det sitta över natten vid några tillfällen.

Behandlingen var inte uppskattad kan jag säga, jag blev ju tvungen att tejpa ganska långt upp på benen för att plastfingrarna skulle sitta kvar.

Och det gjorde naturligtvis ont när jag drog borta omslaget nästa dag.

Men behandlingen hjälpte och drog ur infektionen som idag bara är ett minne blott. Och marsvinen mår hur bra som helst igen.


När jag ändå skriver om mina sinnys så kan jag passa på att skriva en efterlysining:


Köpes eller lånas: Skinnyhane till avel. Med bra kropp, gärna stor och maffig bra behåring och gärna trevlig typ.


Finnes: Flera parningsvilliga skinny och lakelandhonor som väntar på en snygg kille. Och ett gott och varaktigt hem.


Transporta kan ordnas i samband med utställningen i Sorunda eller Valbo.


Dagens bild föreställer en av mina hermelinungar som idag fick prova vår stora sommar hage för första gången.

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards