Alla inlägg under november 2010

Av Anki - 16 november 2010 19:53

Här växer valparna så att det knakar. I dag då dom har fyllt 14 dagar har en av valparna börjat öppna sina ögon. Det är naturligtvis den förstfödda valpen som är banbrytare även på detta område.


I mitt marsvinsrum, som ibland har kommit i bakgrunden på sista tiden på grund av högskolestudier och valpar har det också hänt saker under den här månaden. Tre kullar har nämligen fötts. Sveriges bästa gurkätare, vår pethona Bella, har fått en kull på 5 ungar. En dog tyvärr i samband med födseln och den minsta honan som endast vägde 46 gram klarade sig bara i tre dagar men på de tre andra sötnosarna är det full rulle.

Två honor till har fått en stor unge var på ca 150 gram. Båda fick hanar efter Luneas Lemon Curd. Mosaique´s Vanilla Ice fick en buffhane och Mosaique´s Tyra fick en riktigt snygg eng. crested hane i färgen pe. white.


Min fina lemonhona Eldina har gått med hane sedan SM utan att visa någon dräktighet. Därför tänkte jag att hon kanske skulle släppa till om hon fick åka och hälsa på någon annan hane. Därför fick hon åka till Maria och Catti Uusimäki för att hälsa på deras fina hane Malaxis Zambesi Prince, i samband med utställningen i Kallhäll den 30/10. Till min överarskning ringde Catti redan igår och berättade att jag hade en dräktig hona hos dem. Alltså måste hon ha blivit parad trots allt här hemma innan hon åkte. Kanske att Lemon och Eldina kännde att dom hade en hotbild över sig. Så nu är hon ute och reser i onödan och familjen Uusimäki har fått göra sig extra besvär. Tack ännu en gång Catti och Maria för er hjälp.

Varför gör inte masvin som man vill bara?


När jag skriver detta rullar en reklam på höger sida om en kräm "Anti-cellulit Shapewear". Kanske att vore det vore någonting för mina "bilringar"? Eller tror ni att det hjälper att sluta använda volym-schampo i duschen? Nästa gång borde jag kanske prova med att använda Yes diskmedel, där det står på förpackningen: Löser upp fastbränt fett......

Av Anki - 4 november 2010 19:39

I Tisdags åkte jag iväg och klippte fyra av barnen på Kickis hårverkstad, eftersom barnen var lediga från skolan och har höstlov. Alla barnen var jätteduktiga och blev så fina. Under deras tjocka kalufser dolde sig två söta tjejer och två stiliga ynglingar. Plötsligt överväldigades jag av en stor tacksamhet över att jag har en så fantastisk barnaskara. Vilken förmån att få vara en del i deras uppväxt och utveckling. 

På eftermiddagen åkte jag in till Högskolan i Gävle för ett individuellt samtal med min kontaktlärare, som visade sig vara en mycket klok och sympatisk man. Det kändes bra att äntligen få en personlig kontakt med en lärare på högskolan, eftersom det blir väldigt annonymt, med all information på "Blackboard" och föreläsningarna som till stor del är en envägskommunikation.


När vi sedan hade stökat undan för middagen så upptäkte jag de första tecknen på att Tindra skulle valpa under kvällen. (Dags att praktisera mina kunskaper som lekmanna-barnmorska, se inlägget "Typisk sextiotalist"). Jag hann precis få isäng småflickorna när den första valpen såg dagens ljus 20.10 Tindra fick under kvällen och natten 6 små valpar sammanlagt och gjorde att kanonjobb. Tyvärr så var den sista valpen, en tik, dödfödd. Troligtvis fick hon ligga kvar för många timmar i buken efter att förlossningen hade startat. Men vi är glada över 5 små nya liv i valplådan varav fyra hanar och en tikvalp. Födelsevikten låg mellan 77 och 104 gram.

En av hanarna är viltfärgad med vita tecken. Tiken är vit med en svart prick över vänster öga. Och de andra tre såg helt vita ut när dom föddes, men en håller på att få "gula" pigment så troligtvis blir han cream.

Den minsta hanen har endast ökat 3 gram i vikt, så för säkerhets skull har jag köpt hem modersmjölksersättning för hund, om jag skulle behöva stödmata honom. Tindra är en mycket duktig mamma och pysslar och vaktar och donar så hon kommer nog att klara modersrollen galant.

  


Så nu är det bara att börja tinga valpar mina vänner! Kullen är leveransklar den 28/12, lagom till Jullovet. Men naturligtvis vill jag inte att valparna blir inpulsiva julklappar, utan får flytta till hem där man verkligen har tänkt igenom sitt hundköp noga. 


På marsvinsfronten glädjer jag mig över att jag har två marsvin som är tingade av en uppfödare från Norge. Det är alltid roligt när man har efterfrågan på sin uppfödning och får exportera sina djur ut i Norden. Kanske är det  Material Girl´s fina resultat på de sista utställningarna som låtit tala om sig?



Av Anki - 2 november 2010 19:44

Tindras temperatur hade i eftermiddag gått ner till 37.0 Först trodde jag att det var fel på provtagerskan men nu bäddas det för fullt i valplådan bara att hålla tummarna då att allt ska gå bra!

  

Av Anki - 1 november 2010 19:22

Nu har jag bäddat i bäddsoffan i köket så att jag kan vara inärheten av Tindra även på nätterna om förlossningen sätter igång. I dag är det 8 veckor sedan parning nr. 2. Utifrån första parningstillfället är hon nu på dygn 60. Och eftersom jag har hört att små raser ofta föder tidigare så vill jag finnas i närheten av henne.

  

Tindra själv sover numera helst på rygg, och det kan man ju förstå med den kalaskulan. Eftersom tikarnas vikt sjunker till ca 37.2 det sista dygnet, så har jag börjat tempa henne. I eftermiddag låg hon på 37.6 grader. Att jämföras med gårdagens temp på 37.8 Hon verkar vara rätt lågtempad eftersom jag har lärt mig att hundar ligger mellan 38-38.5 grader. Eller också sjunker temperaturen gradvis de sista dagarna.

  

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards