Alla inlägg under maj 2011

Av Anki - 24 maj 2011 21:33

Tantvarning 1:

Ikväll har jag gjort det! Det som jag länge har drömt om men inte fattat mod till att genomföra:

-Jag har packat allt mitt studiematerial inför morgondagen på högskolan i en dragväska! Tänk hur många gånger jag förbannat min fåfänga när jag har sprungit runt i korridorerna på högskolan med 5 kg böcker på min ena axel och matlåda mm. på den andra, tillsammans med mina yngre gruppkompisar och försökt att se ut som om allt är "peace of cake". Med konsekvensen att jag har ihållande värk från nacke och axlar för min dumdristighet.

Länge har jag valt väska med omsorg. Eftersom vi är en stor familj så finns det några väskor att välja mellan. Vilken väska syns minst? Vilken ser mist ut som en resväska? Man vill ju inte sticka ut, utan smälta in i gänget, men hur? Jag har till och med funderat över hur jag skall kunna parkera så nära biblioteket som möjligt för att inte behöva dra den uppseende väskan allt för långa sträckor... hum. Men i morgon har jag gjort det, det får bära eller brista. Tur nog är terminen snart slut och stora delar av gruppen splittras.Till hösten är allt glömt och om min väska istället gör succé och skapar en ny student-trend så får den rulla vidare till hösten.


Tantvarning 2:

Ikväll kände jag mej helt ute när mina ungdomar kommer susande på en moped och just när jag skall kliva in i duchen ropar att:

-Mamma kan du ladda ner gratis spel, det är bara idag, det är ungefär som Super Mario! 

Vem sjutton känner Super Mario? Om jag hade tillbringat min tid tillsammans med honom och andra visuella figurer hade jag inte varit.........

I ledningen för ett behandlingshem,

heltidsstuderande,

familjehmsförälder,

marsvinsuppfödare,

Mamma, mormor, ja listan kan bli lång.. Utan suttit med en påse chips och ett tv-spel. Jag är nog för gammal för att vara tonårsmamma (i kväll ivarje fall) orkar inte ta ställning till detta gyllene tillfälle som tydligen ALDRIIIIIIIG kommer tillbaka. Som tur är så växer tonåringar upp och byter perspektiv och brukar komma ut ganska helskinnade och mycket mognare på andra sidan. Så där vid 20 ungefär. Den som väntar på något gott.....


Tantvarning 3:

Just idag är det mycket mysigare med en 4-åring med knubbiga armar och guldgula lockar som säger: -Jag älskar dig mamma! Och kommer springande med bamsekramen när jag hemtar henne på förskolan. Tänk om barnen gick att konservera i det stadiet! Senare ute i trädgårdslandet när vi rensar ogräs tittar vi tillsammans på jordgubbsplantorna. Jag frågar -Vad tror du att kommer att växa fram efter de där fina vita blommorna? - Matroser, svarar Moa utan att tveka.

Matroser i vårt trädgårdsland? Tanken känns inte helt fel. Plötsligt fladdrar bilden av Richard Gere i uniform från fimen "En officer och en genleman" förbi min näthinna. Kanske var han officer inte matros, men uniform hade han ivarjefall. Vi tittar på varandra och fnittrar förläget. Moa åt sitt tokiga ordval, för egentligen menade hon naturligtvis maskrosor istället för matroser. Jag åt min tanke på Richard Gere. Men troligtvis blir det bara jordgubbar i år också....

Av Anki - 4 maj 2011 21:22

Säg den glädje som är långvarig...

Sent igår kväll när jag gick ut för att natta mina djur såg jag Att Tyra inte mådde så bra. Och varningklockorna började ringa..

Imorse när jag vaknade för att fira min födelsedag så stod jag  inför fakta. Tyra mår verkligen inte bra och vi kommer troligtvis att förlora henne. Hon haded fortfarande mjölk i juvren på förmiddagen, men nu på eftermiddagen har det sinat helt. Så nu har jag börjat mata ungarna med fortimel och Semper spädbarnsersättning. Jag gör ett fåfängt försök att ge Tyra bactrim och fortimel men jag har inte längre något hopp för henne. Det här känns som en sak för mycket den här veckan då jag både har tenta och ska jobba helg, men det är bara att gilla läget och försöka rädda ungarna. De är pigga, men när jag vägde dem så ser jag att de har gått ner mer i vikt än vad de borde ha gjort. Efter tre dygn så bör de nog ha börjat öka igen. Det är alltid lika sorgligt att förlora ett djur. Ungarna klättrar på sin mamma och söker uppmärksamhet och de andra marsvinen går fram och kikar och buffar på henne med jämna mellanrum.


Jag har fött upp Tyra också för hand eftersom hon förlorade sin mamma i livmodersframfall när hon föddes. Därför är hon lite speciell för mig. Men nu är det nog dags att ta farväl....Tur nog så har jag ju kvar hennes dotter Material Girl. Som ni förstår får jag vänta med att lägga ut bilder på ungarna här på bloggen, just nu så känns det inte som om det är der viktigaste...


Min gulliga familj har på eftermiddagen uppvaktat mig med fina paket. Bland annat fick jag ett par ny gåstavar med fjädring som ska vara skonsammare för min onda nacke, så nu blir det till att gå ut och träna så fort den här mastodontveckan är avklarad. PHU!


Ha det gott där ute /Anki 

Av Anki - 3 maj 2011 21:58

Äntligen föddes det en kull i mitt marsvinsrum. Den 1/5 föddes den andra Mosaiques-kullen för i år. Och det beror inte på att marvinen inte har haft tillfälle att para sig, utan dels för att jag inte har haft så mång djur att sätt ihop för parning eftersom många av mina djur är närbesläktade. Och dels för att de som jag har uppmanat att para sig har legat på latsidan, och inte riktigt fattat tycke för varandra. Men nu äntligen föddes två fina ungar u: Mosaique´s Tyra e: Sch Trollstugans Alf. Tyra är mamma till Sch Mosaique´s Material Girl och fadern till dessa ungar är morfar till Material Girl, så naturligtvis har jag förhoppningar att dess ungar ska bli lika fina.  Vid första anblicken trodde jag att det var två honor (jag bör tydligen börja använda läsglasögonen även vid könsbestämmninga av marsvinsungar) men när de hade torkat kunde jag konstatera att det var en selfhona och en eng. crested hane. De små ska få namnen Mosaique´s So Cute, och Mosaique´s Hardcore. Om jag hinner så ska jag försöka få fram lite bilder i morgon. Båda ser mycket lovande ut. Naturligtvis stannar honan här, hanen kommer att bli till salu eftersom jag har både hans far och halvbror i mitt marsvinsstall. Jag hoppas på att kunna sälja honom till utställning och avel.

Den här veckan pluggar jag till tentan på fredag för den "Rättsliga introduktionskursen". Det är hur mycket som helst att försöka förstå och ta in till på fredag. Men tack vare Sophie Eberhorn får jag iväg Material Girl till utställningen på lördag, trots att jag jobbar själv. Det blir hennes sista utsällning innan hon sätts i avel.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards