Alla inlägg under mars 2011

Av Anki - 16 mars 2011 18:04

Ni som följer mig på Facebook har säkert uppmärksammat att vi på sista tiden har haft riktigt otur med våra fyrbenta vänner. Dels förlorade vi vår unghund Chanel genom en bilolycka den 27/2. Dels somnade vår älskade marsrsvinshona Bella in i går efter en kort tids sjukdom. Bella var vårt trevligaste marsvin som alltid hängde över burkanten när det vankades mat. Hennes fina resultat på SM 2010 glömmer vi aldrig då vår dotter Nathalie tävlade med henne och både tog hem BIS-5 placeringen i petklass och kammade hem tilteln som "Sveriges bästa gurkätare" 2010.    Tur nog har vi kvar hennes fina dotter Glänsa som (helt kravlöst) ska få axla gurkätergenen efter mamma Bella och morfar Birk. Bara den som själv har ägt ett eget marsvin som har gett dig sina glada tillrop när du kommer med en prasslande grönsakspåse eller som gör allt för att visa upp sig från sin bästa sida på tävlingsplattan förstår vår tomhet trots att vi har 12 marsvin kvar. En verkligt särskild liten gris och en lojal tävlingspartner, saknas i vårt stall och hjärta......


Nu skaramlar det tomt i vårt marsvinsrum så en viss föryngring är på sin plats. Jag har under sista åren varit väldigt restrektiv till att ta in nya djur eftersom  jag är så rädd att få in ohyra eller ännu värre saker i besättningen. Därför är nästan alla mina rasdjur för närvarande besläktade. Vi behöver även en trevlig avelspartner till Glänsa om några månader. Och jag har inte så stor lust att para henne med mina rödögda hanar eftersom det tyvärr är svårt att sälja deras ungar till kel.

Men nu har det börjat röra på sig och jag har hittat några riktigt spännande djur som jag skall hämta hem efter utställningen i Brändåsen den 26/3.

Dels har jag blivit erbjuden en pethona i färgerna choklad/golden och white från Gisela Jansson, med det vackra namnet Chokladfabrikens Opera.

Dels har jag blivit erbjuden att köpa en jättefin pethane av Stina Thörn som avelspartner till Glänsa. Men dessa bägge ska Nathalie naturligtvis också ställa i petklass och tävla i gurkätartävlingar med. Till min stora glädje har jag även en lemonhane på väg från Norge, som är relativt obesläktad med mina djur. Det är svårt att se vilken färgnyans han har på bilderna men jag hoppas att han är relativt ljus. Lite som att köpa grisen i säcken. Men eftersom den här färgen inte växer som klasar på träd så gäller det att ta tillvara på de lemon man kan hitta och sedan jobba på färgnyansen i framtida generationer.

Jag ska även få låna hem cremehonan Mosaique´s Lina från Amanda och försöka ta en kull till efter henne. I den förra kullen födde hon min finaste hona Mosaique´s Fia med Knuff. Därför hoppas jag på lika fina resultat i ännu en kull.

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards