Alla inlägg under juni 2009

Av Anki - 28 juni 2009 10:39

I går återfick mina låd-marsvin sin frihet.

Till nystädade burar eller gröna hagar.

Jättekul tyckte många, läskigt tyckte några.


Innan jag släppte ut dom så badade jag dom för fjärde gången.

Sebacilet som jag hämtade ut var inte riktigt vad jag förväntade mej.

Istället som det gamla medlet som skulle spädas i vatten där man sedan kunde doppa marsvinen, så var detta ett medel som när man läste på förpackningen skulle sprutas på en GRIS, (hoppas att det gick lika bra men svin?) från nacken och i en sträng ända bak till svanskotan.

-Det kan missfärga, sa expiditen.

 -Ja ja, sade jag lite överlägset, det här så viktigt att en liten missfärgning får man leva med. Föresten så är det ingen utställning innom en månad så det ordanart sej nog.


Sagt och gjort. Bada i Hexocil, torka, och så slutligen behandla med Sebacil por on vet.


Naturligtvis började jag med de diande honorna och deras ungar, alltså tillsaludjuren. Och dom blev väldigt Turkosa!

Efter ca 10 djur så kom jag på att det gör nog ingenting om man sprutar på undersidan istället.


Nu är alla missfärgade med sommarens accentfärg turkost.

De flesta på magen, men ett helt gäng på hela ryggen.

Och jag lovar att mina tillsaludjur kommer att bli svårsålda, så vidare man inte gillar turkost.

Men- Dom är garanterat fria från ohyra. Och man kan ju inte förvänta sej att få allt!



Av Anki - 26 juni 2009 22:27

En bit av mina tonår, mitt liv och min favoritmusik har dött inatt.


Det jag har burit i mina tankar idag är att framgång och pengar inte kan garantera  lycka.


Den största rädslan som han bar med sej blev besannad:

Att döden skulle komma ikapp honom.

Trots syretält och munskydd,  isolering, ensamhet....


Varför tillät du dej inte att leva, och bli lycklig Michael?


En olycklig barndom, höga krav, pedofilanklagelser,  rädslor och ett privatliv som för oss andra blev mer och mer oförklarligt.


Det finns många anledningar till varför ett hjärta slutar slå..

Men i mitt kommer din musik leva vidare.

Av Anki - 25 juni 2009 23:00

Underbara rekordsommar!

Det är dom här dagarna jag lever för hela året.

Tyvärr så har vi ju en hel del omkring oss denna vecka så vi kan inte bara vara ute och njuta.


Vi har peppat Sonja och Emil att börja jobba och tjäna egna pengar.

Sonja är ju även så gammal att hon inte får något studiebidrag på sommaren längre.

Därför har vi med mycket möda och stort besvär lyckats övertala dom att dela ut reklam.

Men eftersom Sonja har åkt med sin pojkvän till Udevalla, och Emil inte klarar allt på egen hand, faller även den tyngsta biten för det på oss vuxna.

Så idag har jag tillbringat en stor del av kvällen till att vika reklam och på Söndag så blir det Emil och Björn som får bära ut trycksakerna.


Igår fick jag även två tunga besked.

Dels att min systerdotter Sara, är allvarligt sjuk.

Och dels att en bekant till oss dog i cancer i går.

Tommy efterlämnade tre barn på 20-12 år.


Plötsligt känns mina bekymmer små i jämförelse.

Skönt att ha en tro sådana gånger. När vår mänskliga förmåga inte kan påverka händelserna runt omkring oss så har man som kristen ytterligare en växel att lägga in, nämligen böneväxeln.


Sen ser kanske inte alltid bönesvaren ut just som jag förväntar mej.

(Och tur är väl kanske det)

Men jag kan lita på att jag har lagt problemem i Guds hand och att ha slutligen leder alla omständigeheter till det bästa.


Så ikväll ber jag särskilt för dej Sara! Och bilden som jag tog i Påsk är tillägnad Sara och hennes dotter Alina.




Av Anki - 23 juni 2009 22:20

Idag har vi haft en fin dag på stranden.

Det var tur att jag inte badade eftersom jag känner att jag håller på att få en rejäl förkylning. Vem vet, kanske att det är det första fallet av svininfluensan i Gävleborg?

Jag tycker att alla symptom stämmer och vi har ju som sagt var några svin i familjen...


I morse ringde jag Apoteksupplysningen och redde ut vad som gäller ang. sebacil eftersom jag inte fick ut något på mitt recept med upplysningen att medlet var tillbakadraget.

Den flaska som jag tidigare fått på 30 ml. finns inte längre men det finns något som heter Sebacil por on vet och Sebacil bad och tvätt på 500 milliliters flaskor. Därför slängde jag mej på telefonen och ringde min veterinär som skrev ut det medlet istället, så sista doppet på Lördag tänker jag köra sebacil.


Men jag vågar nästan inte säga det men jag kan inte sen några statics längre på mina marsvin Yehooo!

Så det verkar som om kuren med hexocil och vircon har fungerat och då ska ni veta att jag har ett tränat staticsöga.

Men för säkerhets skull så doppar jag alla även i Sebacil nu när jag fick tag på det innan jag släpper ut dom i burarna och sommarhagarna.


Dagens bild: Emil och Isak på väg ner i badet

Av Anki - 22 juni 2009 21:39

Som man bäddar får man ligga...

Idag har jag badat mina marsvin tredje varvet ,denna gång i vircon.

Vi har även skurat och decifinerat alla burarna och jag har börjat skura marsvinsrummet.


Imorgon ska vi ta lite paus igen från allt arbete och åka till stranden och sola och bada. Det ska bli riktigt skönt.

Eller rättate sagt, barnen ska bada och jag ska sola.


På bilden ser ni hur mitt masvinsrum ser ut idag.

Trist och tomt och slitet.

Men nu ska här skuras och målas, och byggas.

Av Anki - 18 juni 2009 18:52

Eftersom jag fick  ett telefonsamtal från en av mina marsvinsköpare som var orolig för att hon har läst på min blogg om att jag sanerar mot statics så tänker jag ge en lite förklaring.


Statics lice är en typ av ohyra som det är väldigt vanligt att marsvin får/har.

Det sprids när marsvin möts eller vid pälskontakt genom tex. dåligt rengjorda utställningplattor, transportburar osv.


Det är ingenting som är farligt eller obehagligt för marsvinen men man får inte ställa ut marsvin med statics.

Det smittar inte till andra sorters djur eller till människor.

Staticen klibbar sej fast på hårstråna och kan ses som små prickar i pälsen ofta sitter angreppen på masvinets bak -kropp.


De små kusarna kan därför var svåra att få bort och även ett färdigbehandlat marsvin kan ha spår av staticrester kvar i pälsen.

Man bör därför bada och sanera burarna några gånger före utställning så att alla rester är borta.


Ang. vilket medel som man bör använda går meningarna isär eftersom många preparat har prövats med skiftande resultat.

Och mej veterligen så finns det inte någon vetenskaplig teori.

Utan det är bara marsvinsägarnas egna erfarenheter som ligger till grund för detta. Många vill inte prata om och berätta att dom har statics på sina djur för att dom tycker att det är pinsamt och dom är rädda att dom inte ska få sälja djur. Men den enda lösningen på problemet måste vara en rak och öppen komunikation.

Sista åren har jag alltid badat mina tillsaludjur och utställningsdjur med

Hexocilshampo som jag tycker att ger en bra effekt.


Jag har provat frontline, sebacil, ivomec mm. men utan att få ett varaktigt resultat. Och eftersom jag inte alltid har haft möjligeht att bada alla djuren samtidigt så har det sedan kommit tillbaka som ett brev på posten, naturligtvis. Risken med detta är även att staticen till slut blir resistent mot perparaten som används så det bästa är naturligtvis att behandla alla djur samtidigt.

Därför kör jag nu kartongvarianten för att även kunna sanera alla burar under tiden. Och den här gången får inget lämnas åt slumpen för att få ett varaktigt resultat.


Jag vet att statics finns hos många uppfödare och anledningen till att jag skriver så öppet om mina bekymmer här på min blogg är för att få igång en diskusion där man kan dela med sej av sina erfarenheter.


Att alla som har detta problem hjälps åt och delar med sej av sin bästa behandlingstips är enda sättet att till sist få bukt med problemet så att det inte sprids vidare på våra träffar eller i samband med försäljning av djur.


Någon har sagt att statics bara lever utan värld-djur i tre dygn.

Något att ha i åtanke kanske, men också att ta med en nypa salt, eftersom

jag kan tänka mej att dom lever mycket längre om dom har ett kvarglömt marsvinshår att knapra på.

En anna teori är att statics bara trivs i vissa miljöer.

En uppfödare hade lagt dom under mikroskop och säger att dom har vingar, så det innebär isåfall att dom även är luftburna.

Allt sånt här kan vara bra att ha med sej i bakhuvudet när man sanerar.

Ja som ni hör så finns det många spekulationer på området, och fortfarande mycket okunskap och ovisshet runt detta ämne.


Men nu ska jag släppa det här och fira midsommar med familjen.


Trevlig midsommar helg /Anki med familj, grisar och kusar...











Av Anki - 18 juni 2009 10:36

Som svar på Maggans kommentar.

När jag skulle hämta ut sebacil inför denna sanering som jag hade fått på recept från veterinären.
Så sa dom att det inte fanns tillgängligt och var tillbakadraget från Apoteken.
Men det kanske var något tillfälligt då? kan dom göra så?

Jag hoppas att jag har receptet kvar för då ska jag prova igen.

Fundersam Anki

Av Anki - 17 juni 2009 21:54

Idag ringde Hans Nilsson från fritidskontoret på Sandvikens kommun och gav oss ett personligt besked att rampen kommer att få permanent bygglov. HURRA!





Marsvinen fortsätter sitt kartongliv.


Jag gör allt för att stoppa in så mycket godsaker som möjligt för att dom ska få lite stimulans och sysselsättning i sin monotona tillvaro.





I de små kartongerna där djuren sitter en och en har jag ställt burarna framför ett fönster för att få ljusinläpp genom kartongen genom hålen/handtagen.


Sedan varierar jag hela tiden så att de kartonger som står överst får ha takluckan på glänt.


Men fy fasiken, inte vill jag utsätta dom för det här igen.


Jag hoppas verkligen att det fungerar nu.





Nästa söndag när dom är badade 4 gånger så ska dom få komma ut till nyskurade burar, nya flockburar och om vädret tillåter kommer några flockar att få gå ut på grönbete där gräset just nu frodas i det fuktiga vädret.





Så jag vet ju att belöningen kommer men det vet ju inte mina marsvin.





Jag är ju även väldigt orolig att behandlingen inte ska fungera nu när jag lägger ner så mycket tid, jobb och pengar. Jag blev lite modfälld igår då jag fick en kommentar om att vircon kanske inte fungerar.


Men det är bra att ni läsare är engagerade och kommer med synpunkter, tips och råd. Resultatet får utvisa om Vircon och Hexocilshampo fungerar mot statics.





Men eftersom jag tidigare har provar frontline mm. utan ett varaktigt resultat så hoppas jag verkligen på detta. Naturligtvis handlar det även om det saneringsarbete som jag gör nu.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards