Alla inlägg under april 2009

Av Anki - 27 april 2009 19:04

Tack för alla tips ang. hyper.... någonting som jag frågade om igår.

Jag läste nämligen på en annan blogg att man inte bör avla på sådana marsvin så det gällde inte mej själv. Även om jag också kan var lite "hyper" i bland, ha ha.


Idag har jag könsbestämt kaninungarna.

Jag brukar göra det när dom är 2 veckor. Tycker att det är svårt att se tidigare. Och jag får vara både fingerfärdig och ha ett bra dagsljus för att vara säker. Det finns säkert många som  ser tidigare men jag vågar inte gissa. Två hanar och tre honor är det i kullen alla är jämna i storlek och ser trevliga ut. Men som sagt var så är ju inte färgen och teckningarna godkända även om dom är renrasiga.


Av Anki - 26 april 2009 20:38

Idag har det handlats gympadojor, tajts, tunikor mm.

Alla som någongång har vistats på ett köpcentrum med en skrikande snuvig tvååring i kundvagnen och en trött och törstig 5 åring brevid vet hur vi har haft det.

Kanske att M hade varit lite mer sammarbetsvillig om hon hade förstått att i den stor lådan låg det en trejuling som vi hade köpt till hennes som hon ska få inviga imorgon.

Jag försöker att inte falla för frestelsen att köpa godis och glass och läsk och allt som erbjuds för att inte gör det till en vana att man får allt man pekar på när man ska handla. Så istället har jag fått stå ut med folks irriterade miner över mina gnälliga ungar.


Jobbigt att var familjehem sådana gånger, man undrar alltid om det är någon där som känner igen barnen och tänker fy vilken elak STYVMOR.

Men jag försöker att behandla tjejerna som jag hade gjort med mina egna barn. Alltså försöker jag att inte falla för godis-skriket, att uppbringa allt lugn och tålamod jag har, och ser ut som om det regnar och säger till barnen att vi ska äta när vi kommer hem och att man inte kan få allt men önskar sej.


Isak som har tagit över sin fars läsintresse fick boken:

Vargbröder del 1. och Emil fick en DC t-shirt.


Nu väl hemma igen har vi käkat risgrynsgröt till kvällsmat och nu när flickorna är nattade så ska jag och Björn titta på Van Veteeren.


I helgen har mina hermelinungar öppnat ögonen, nu är dom såååå söööta.

Jag har börjat att strö ut havregryn över boet som dom tuggar i sej och imorgon tänker jag könsbestämma ungarna.

På tisdag ska jag försöka knäppa bilder och visa upp dom här på bloggen.


Och för all del ang. min text igår: Fortsätt att höra av er jag vill absolut inte säga upp kontakten med någon.

Men jag känner att man som storfamiljsförälder ibland får ha lite vassa armbågar för att få tiden och kraften att räcka till.


Kram på er! /Anki


PS: vad betyder hypertyreosen? DS



Av Anki - 25 april 2009 20:32

Som ni vet så är vi en familj med ett stort hjärta och alltid en öppen dörr.

Med en vidsynthet där alla oavsett bakgrund ska känna sej välkomna.


Men ibland så måste jag vara egoistisk och sätta stopp för att orka ta hand om mej själv, mina barn och mina djur.

Att som 5-barnsmamma ibland tillåta sej att vara en riktig bitch tycker jag är en rättighet. Och idag var måttet rågat när jag fick springa som en tätting mellan telefonen som ringde och småbarn som lekte på gården.

Jag ville dessutom ta tillvara på den första sommardagen och kunna vara ute i solen med familjen och djuren så mycket som möjligt.


Efter 5 vändor av folk som ville berätta om sina krämpor, påkörda hundar osv. fick jag nog.

Den första som fick på moppo var en telefonförsäljare som presenterade som Elin och som ringde åt företaget "Gud vet vad" och som hade mage att säga -Hoppas att jag inte ringer olämpligt!

Hon fick veta att hon levde och fick en uppmaning att byta jobb och luren i örat. (jag fattar inte varför den här NIX-spärren inte funkar som vi har anmält oss till flera gånger!?)


Nummer två  som blev avpolleterad var en man med stockholmsdialekt som ringde och frågade efter Björn, jag blir så trött  på folk som ringer om anledningar gällande Furulund och som inte kan ta hänsyn till att vi behöver vår fritid för att orka om det inte är helt akut och livshotande.


Nummer tre en äldre dam som ringde och frågade om vi kunde ta ansvar för serveringen i kyrkan imorgon, trots att det inte var våra tur, eftersom alla i deras grupp var upptagna. Och då ringer dom naturligtvis till oss som inte har nånting att göra. jag ville bara skrika :-Nej, Nej Nej! (men det gjorde jag inte.) Imorgon  är vår enda lediga gemensamma dag!


Igår ansvarade jag för diskot i Isaks klass mellan 16.00-23.00

Idag mellan kl 9.00-15.00 har Björn varit ledare för Äventyrarna i kyrkan, en grupp för barn mellan 10-14 år som hittar på något spännande en Lördag varje månad. Så i morgon bara måste jag åka och köp gympadojor och sommarkläder åt barnen nu när sommaren helt plötsligt dök upp.

Trots att det är Söndag och en intressant talare från London i vår kyrka.

Jag hade ju inte småflickorna här förra sommaren så jag har ju ingenting att ta fram heller tillfälligt från förra året.


Jag har helt enkelt inte utrymme att snacka skit i telefonen en timme varje kväll om oväsentligheter. När det finns fyra dagis/skolväskor att packa och två tonåringar och en tioåring som vill ha uppmärksamhet när de små har lagt sej.

Eller att ta mej tid att småprata med alla jag träffar på ICA när jag alltid har något barn som ska hämtas på någon aktivitet.

Utan avbryter ofta med:- Oj då, synd för dej, men nu måste jag rusa!


Jag har helt enkelt blivit en "mamma bitch" med rätta att säga Nej och

Stopp, och har blivit tillräckligt gammal för att strunta i vad andra tycker om det. Och insett att jag har rätt att välja vilka jag vill umgås med under min begränsade fritid sådan vänner som jag känner gemenskap med och som både kan ge och ta. Idag har jag inte orkart med energitjuvar som bara kräver utan att ge PUH!


Lördagsbön:

"Gud ge mej kraft att sortera bort det som är onödigt i mitt liv och sånt som bara slukar min energi så att jag istället räcker till för de och dom som verkligen behöver mej och i de uppgifter där DU Gud vill att jag ska vara.

Hjälp mej också att prioritera  mej själv ibland så att jag kan ladda batterierna och räcker till för det som är verkligt viktigt. Hjälp mej även att ha bättre tålamod och förståelse med mina medmänniskor när jag är stressad och inte såra oskyldiga telefonförsäljare och andra efter vägen" AMEN


Dagens bild : Jäbo 25/4-09  kl: 15.00

 "Älskde, jätteviktiga ungar på vår studsmatta"

Av Anki - 22 april 2009 11:22

Och så en bild på lilla Irjah, som föddes i onsdags.

Jag blir bara mer och med förtjust i henne ju mer jag tittar.

Hon har em bra kropp och storlek, brett huvud och bra underfärg och posar redan framför kameran.


/Stolt matte

Av Anki - 22 april 2009 09:33

God Onsdagsmorgon.


Har en riktigt lugn förmiddas så jag sitter här med en kopp kaffe och passar på att blogga lite.


Men i går kväll så var det desto rörigare.

Isak ska anordna disco för att klassen ska tjäna pengar till en resa.

Detta arrangemang går av stapel på Fredag kväll.

Våra uppgifter är dels att köpa och portionera ut 10 kg smågodis i påsar om 100 gr. i varje. Att  baka 50 stora choklad bollar, och skriva prislistor och att fixa en stämpel till entre'n. Detta kändes helt greppbart tyckte jag.

Om Jag bara vet iförväg vad jag ska göra så att jag kan planera in en lämplig tid och stund för förberedelserna.

Vi skulle passa på att baka efter kl. åtta igår kväll eftersom jag tänkte att det var lite lättare att få något konstruktivt gjort när de små var nattade.

Men så dyker Emil upp mitt i och säger att han ska också baka (200!)

chokladbollar till försäljning till en teater som klassen ska ha på Torsdag den här veckan. I hans huvud är det minsann inte tal om någon långsiktig planering tydligen.

Japp, smeten blev mycket större och Emil och Isak fick minsann hjälpa till att rulla. Sonja vägde smågodiset, jag var arbetsledare och Björn tog disken. och sagt och gjort nu ligger godsakerna i plast askar i kylen och köket ser riktigt trevligt ut igen.


I marsvinsrummet födde Trollstugans Iris en stor crested crem hona i Måndags. Jag hade ju hoppats på en lemonhane, eller hade möjligen trott att det skulle bli något vitt så detta var helt otippat.

Men hon är naturligtvis varmt välkommen hon ochså.

Jag har lekt lite med föräldrarnas namn Iris och Hjalmar och beslutat mej för att hon ska få heta Mosaique's Irjah.


Ikväll ska jag och två kompisar åka på en föreläsning som heter:

"Kärleksfulla gränser"

Som vänder sej till föräldrar och pedgoger med barn i förskoleåldern och upp till tonåren. Jag tror att det kommer att bli riktigt intressant och insperarande att få lite påfyllning. För även som familjehemsmamma så tappar man ju tålamodet ibland och orkar inte  vara så jättepedagogisk alla gånger.


Ha en bra dag där ute!  /Anki

Av Anki - 19 april 2009 20:33

I dag har jag klippt ner några frukt-träd på tomten.

Kvistarna blev mums för  djuren att knapra på.

Jag rekommenderar varmt att du som inte har egna frukt träd går och tigger hos någon granne så här års när det är vårpyssel i trädgårdarna.

Det är jättebra för både marsvinen och kaninernas tänder.

Plus att det är en sysselsättning för bur-djuren att ha lite kvistar att hoppa över, att kivas om och att gnaga på.


Min hermelinhane som blev pappa åt kullen här förra veckan har haft besök här idag av två honor från Sandviken som han har fått para.

En hermelinhona och ett lejon. vi får hoppas att han lyckades lika bra den här gången så att dom har smått att vänta om 30 dagar.


Den crestade pe. whitehona som är högdräktig är beräknad till i morgon.

Hon är inte så stor så jag gissar att hon bär på 2 stycken ungar.

Jag håller tummarna för att det blir någon lemon eftersom hon är parade med en lemonhane, Cadillac's Hjalmar.



Av Anki - 18 april 2009 15:20

Underbara vår!

Idag har vi ätit lunch ute på gården. Och invigt grillen för den här säsongen.


Jag har även vårstädat i kaninernas sommahagar och börjat flytta ut dom.

I vecka har det fötts fem hermelinkaninungar här hos oss.

Båda föräldrarna är renrasiga. Men eftersom man inte brukar korsa dessa två färger med varandra så blir det renrasiga kelkaniner i en icket godkänd färgkombination i färgen viltgrå med vita tecken. Inga utställningkaniner alltså, men otroligt utsöta!

Minst fyra stycken kommer att bli till salu och leveransklara lagom till utställningen i Valbo.


I marsvinsrummet så har jag just nu två dräktiga honor.

Eloise, en self pe white som väntar ungar med Mosaique's Bossanova.

Och Sch Trollstugans Iris som jag köpte parad med en lemonahane.

Så förhoppningsvis så kommer hon att få någon trevlig hane som är lemon eller bärare som jag kan spara och i sin tur sedan para med min lilla lemonhona Mosaiques Tropicana. Långsiktiga planer...


/Anki



Av Anki - 12 april 2009 22:20

Nu är vi lyckligt och väl hemma.


Men det har hänt något riktigt otäckt har ikväll så jag måste bara skriva av mej lite ilska här på bloggen.


När vi kom hem till Järbo  sprang Isak iväg till en efterlängtade kompis här i byn.

Och nu när han gick hem vid 21.00 blev han vittne till hur en bil körde ihjäl en katt på bara några meters avstånd från honom.

Föraren smet från platsen och kvar stod Isak med en död katt som han nyligen hört skrika hjärtskärande när han blev påkörd.

Tur nog så hade Isak mobilen med sej och ringde hem.

Jag åkte dit och tog med mej en plastsäck från marsvinsrummet

och flyttade katten från vägen och la den på säcken.

Katten hade ett halsband men det var så mycket blod så jag ville inte börja försöka få loss det utan vi gick istället och knackade på ett hus inärheten där Isak visste att dom hade katter.

Och mycket riktigt så var det deras katt som vi hade tagit reda på.

Pojken som är i Isaks ålder och som äger katten blev nog inte så glad när han kom hem....


Jag fattar inte hur man kan köra ihjäl en katt och bara åka vidare!

Det var ju tur att Isak var så rättrådig och ringde efter hjälp så att katten inte låg kvar där mitt på vägen när pojken kom hem.

Men han är fortfarande skakis i benen efter det han fick se och jag ska även skriva in en tistel till lokaltidningen här på orten.


Fy sjutton för samvetslösa bildårar!

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards