Alla inlägg den 13 april 2008

Av Anki - 13 april 2008 19:31

Här kommer en bild på mina nya marsvin Promessa och Ingresso.

Dom ville inte riktigt vara med på bild så dom ser lite ynkliga ut...

(eller också tycker dom att jag ser läskig ut)

-Burrr vad är det där för läskig människa?


Jag har även hunnit vara på Valbo köpcentrum och shoppaloss!


På Kappahl hade dom halva priset på reapriset så där blev det både ett par jeans och en miljövänlig T-shirt och en väska.


På Lindex hade dom köp två betala för en av reaprisvarorna så där blev det en kappa och en kjol.

Och på Veromoda kunde jag inte låt bli att köpa en Hood-tröja och en poncho.

(Oj, nu blev det reklam, kanske att jag kan tjäna en hacka på den här bloggen!)


Så nu har jag ångest, jag som skulle vara så sparsam den här månaden, men jag kan trösta mej med att det var super-billigt (hoppas att Björn läser det här) och att jag har varit så duktig med min diet så att jag kom i en  mindre i jeans-storlek så jag tycker nog att jag var värld det...


Jag har god lust att lägga in en bild på dagens outfit, problemet är bara att jag tycker bättre om att stå bakom kameran än framför.

Så det blev en marsvinsbild, igen...

Av Anki - 13 april 2008 19:10

Nehej, inge som ville diskutera ohyra....


Kanske att det kan vara så att det bara är jag som någon gång har råkat ut för detta och som också är dum nog att prata om det....

Av Anki - 13 april 2008 10:59

I går kväll när jag kom hem så badade jag mina nya marsvin med dermocan och hexocil schampoo.

Och nu på morgonen har jag installerat dom i sin nya bur i mitt marsvinsrum.


Är alltid rädd att få hem ohyra, svårt att skydda sej mot sånt som man inte ser med blotta ögat.

Jag har även den erfarenheten att tex. selnic och ringorm kan ligga latent och kanske inte har visat sej hos säljaren men kan blossa upp vid den stress som tex. en flytt innebär.

Så nu har jag planerat att även spraya de nya marsvinen med tigus spray i några veckor  i samband med burstäd.


Har du som läser detta något generaltips på hur man skyddar sej mot oönskade "pälsdjur"?

Kanske att vi kan få igång en diskusion och byta erfarenheter här på bloggen.


När man har många marsvin så är det nästan ett övermäktigt jobb att bada alla marsvin, burar och närmiljö 3-4 ggr även om det naturligtvis är det bästa sättet.

För att inte ohyran ska finnas kvar i någon liten vrå och föröka sej och tillsist kanske bli resistent mot diverse medel.


Tilläggas bör att jag inte misstänker att Annas djur inte är rena men man vill ju vara på den säkra sidan så bad av nyinköpta djur är en rutin som jag alltid har.


Jag tror nästan inte att det finns någon uppfödare som aldrig har råkat ut för några "oönskade hyresgäster" och det är ju jättebra om vi kan hjälpas åt för att förhindra spridning av sjukdomar och ohyra i samband med försäljning osv.


Så fram nu med dina bästa tips så kan även de som är nya marsvinsägare få lära sej av dej som redan har erfarenhet av detta.

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards