Alla inlägg den 12 juni 2009

Av Anki - 12 juni 2009 22:03

Eftersom jag har statics på mina djur som jag inte får bukt med så har jag påbörjat en ordentlig sanering som jag har planerat under lång tid.

Jag fick inspiration från MM när jag läste om hur Ulle på Vänerlands hade sanerat mot ringorm.

Tipset som jag inte har tänkt på tidigare var att ha djuren i kartonger under saneringstiden.

Jag har provat tidigare, för fem år sedan, att doppa alla djur i sebacil en gång och sanera hela rummet, men det gav ett kortvarigt resultat.

Och efter det har jag inte fått tillfälle att göra någon stor sanering eftersom jag har många djur och väldigt stor familj och en sån här sak är ett stort, dyrt och tidsödande projekt.


Under åren har jag hållit tillsalu djuren och utställningsdjuren rena men rätt vad det är så har jag haft statics på någon igen.

Men inte haft möjlighet att bada alla samtidigt.


Eftersom det inte finns varken sebacil eller dermocan längre så har jag bestämt mej för att bada alla djur två gånger i Hexocil shampo och doppa dom två gånger i vircon med sex dagars mellanrum och under tiden sanera marsvinsrummet och närmiljön. Och byta pappkartonger mellan varje bad.

Samtidigt ska vi passa på och bygga de två flockburarna som jag har planerat sedan i höstas men som jag fortfarande inte fått tid att bygga.

Men nu har vi ju ett utmärkt tillfälle när vi ändå kommer att tömma allt.



Någon tipsade mej om att doppa djuren i matolja för att kväva staticen.

Men eftersom jag hade fyra högdräktiga honor så kändes det lite kladdigt så jag har börjat köra den varianten som jag hade tänkt från början.

Om ingen av er  där ute har något bättre förslag.

Jag är glad för alla tips just nu som innebär ett varaktigt resultat och är  praktiskt genomförbart på 35 marsvin.


Så nu har jag badat djuren första vändan. Denna gång i Hexocil.

Och upprättat ett BB i banankartonger i hallen.

Och det var verkligen i sista stund för igår föddes två kullar och inatt en kull till. Men både honorna och ungarna verkar trivas med kartonglivet.

Och det är så mysigt att ha dom inne. Jag önskar verkligen att jag alltid kunde ha dom så. Inne altså, inte i banankartonger.....


Det är en skinnykull, en skinny/lakelandparning och en pe. white kull som har sett dagens ljus.


Bilderna är mitt provosoriska BB och lakelandhonan Qruellas mamma-lycka.

Av Anki - 12 juni 2009 13:57

Den här veckan har varit jätte stressig.

Jag känner  mej som en jourhavande taxirörelse, och allt i allo.

Nu har vi avverkat tre skolavslutningar,

en avslutningsfest, missat en inskolningstid på fritida, aj aj.

Och tagit emot en ny kille akut som idag har varit här en vecka.

Hur hans framtid ser ut vet ingen i nuläget men vi hänger väl i och gör vårt bästa för honom under en period i hans liv,  så får myndigheter ta olika avgörande beslut gällande hans framtid.

Tur att jag har ett stort hus och en lojal familj med ett stort hjärta som lojalt ställer upp för andra när livet krisar.


I eftermiddag kommer även två av våra kontaktbarn så vi blir 10 personer här i helgen.

På marsvinsfronten händer det även en hel del men det skriver jag om i nästa inlägg.


Stort GRATTIS till Isak som har kämpat sej igenom 4:an!

 (På gruppbilden 5:a från vänster)

 Och till alla andra barn som har fått sommarlov!


Trist bara att veckan har bjudit på så dåligt väder, över hela landet vad jag förstår.

Det är nog inte så kul för studenterna med sina vackra håruppsättningar att glida runt i spöregnet.




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards