Direktlänk till inlägg 18 juni 2009

Mer om statics

Av Anki - 18 juni 2009 18:52

Eftersom jag fick  ett telefonsamtal från en av mina marsvinsköpare som var orolig för att hon har läst på min blogg om att jag sanerar mot statics så tänker jag ge en lite förklaring.


Statics lice är en typ av ohyra som det är väldigt vanligt att marsvin får/har.

Det sprids när marsvin möts eller vid pälskontakt genom tex. dåligt rengjorda utställningplattor, transportburar osv.


Det är ingenting som är farligt eller obehagligt för marsvinen men man får inte ställa ut marsvin med statics.

Det smittar inte till andra sorters djur eller till människor.

Staticen klibbar sej fast på hårstråna och kan ses som små prickar i pälsen ofta sitter angreppen på masvinets bak -kropp.


De små kusarna kan därför var svåra att få bort och även ett färdigbehandlat marsvin kan ha spår av staticrester kvar i pälsen.

Man bör därför bada och sanera burarna några gånger före utställning så att alla rester är borta.


Ang. vilket medel som man bör använda går meningarna isär eftersom många preparat har prövats med skiftande resultat.

Och mej veterligen så finns det inte någon vetenskaplig teori.

Utan det är bara marsvinsägarnas egna erfarenheter som ligger till grund för detta. Många vill inte prata om och berätta att dom har statics på sina djur för att dom tycker att det är pinsamt och dom är rädda att dom inte ska få sälja djur. Men den enda lösningen på problemet måste vara en rak och öppen komunikation.

Sista åren har jag alltid badat mina tillsaludjur och utställningsdjur med

Hexocilshampo som jag tycker att ger en bra effekt.


Jag har provat frontline, sebacil, ivomec mm. men utan att få ett varaktigt resultat. Och eftersom jag inte alltid har haft möjligeht att bada alla djuren samtidigt så har det sedan kommit tillbaka som ett brev på posten, naturligtvis. Risken med detta är även att staticen till slut blir resistent mot perparaten som används så det bästa är naturligtvis att behandla alla djur samtidigt.

Därför kör jag nu kartongvarianten för att även kunna sanera alla burar under tiden. Och den här gången får inget lämnas åt slumpen för att få ett varaktigt resultat.


Jag vet att statics finns hos många uppfödare och anledningen till att jag skriver så öppet om mina bekymmer här på min blogg är för att få igång en diskusion där man kan dela med sej av sina erfarenheter.


Att alla som har detta problem hjälps åt och delar med sej av sin bästa behandlingstips är enda sättet att till sist få bukt med problemet så att det inte sprids vidare på våra träffar eller i samband med försäljning av djur.


Någon har sagt att statics bara lever utan värld-djur i tre dygn.

Något att ha i åtanke kanske, men också att ta med en nypa salt, eftersom

jag kan tänka mej att dom lever mycket längre om dom har ett kvarglömt marsvinshår att knapra på.

En anna teori är att statics bara trivs i vissa miljöer.

En uppfödare hade lagt dom under mikroskop och säger att dom har vingar, så det innebär isåfall att dom även är luftburna.

Allt sånt här kan vara bra att ha med sej i bakhuvudet när man sanerar.

Ja som ni hör så finns det många spekulationer på området, och fortfarande mycket okunskap och ovisshet runt detta ämne.


Men nu ska jag släppa det här och fira midsommar med familjen.


Trevlig midsommar helg /Anki med familj, grisar och kusar...











 
 
Jessica

Jessica

19 juni 2009 11:57

När jag hadde det på mina djur ( hadde bara 3 st då) så köpte jag PCL dog&cat ohyre shampooo och badade mina i och jag blev an med det då. Kostar mellan 60- 80 kr beror ju på vilken djuafär man köpr det i , har sett sådana som kostar 120 med. Jag tyckte dte funka bra men det är klart att bada 3 gärfört med alla dom du har så blir det kanske dyrare ändå :-( .... jag är glad att jag inte har något på mina 12 som jag har i dag..

Hoppas du blir av med dom små äkllena..

MvH Jessica

http://jejjas.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

19 juni 2009 13:26

Önskar digen trevlig midsommar trots regn ;)

Ang. erfarenheter om static. Min lunka Cindra har fått static x antal gånger. Men ingen av hennes burkompisar eller någon annan har fått det. Så kanske det är så att de trivs bättre i varma gosiga långhårspälsar? Eller om det är vissa marsvin som är mer omtyckta av static, för så är det väl med huvudlöss om jag inte minns helt fel?
Iallfall, glad midsommar!

http://marias.bloggagratis.se

 
Att ha det gott

Att ha det gott

19 juni 2009 20:57

Hoppas att ni har en TREVLIG MIDSOMMAR

http://rubinen777.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki - 14 maj 2012 12:56


Som fyraåring tyckte jag att Anders Linder var det tjusigaste som fanns när han sjöng "Åh fröken Lisselotte" på TV och spelade på sin cello. Till min föräldrar sa jag övertygande att:-Honom ska jag gifta mig med när jag blir stor, om han inte är en g...

Av Anki - 24 maj 2011 21:33

Tantvarning 1: Ikväll har jag gjort det! Det som jag länge har drömt om men inte fattat mod till att genomföra: -Jag har packat allt mitt studiematerial inför morgondagen på högskolan i en dragväska! Tänk hur många gånger jag förbannat min fåfäng...

Av Anki - 4 maj 2011 21:22

Säg den glädje som är långvarig... Sent igår kväll när jag gick ut för att natta mina djur såg jag Att Tyra inte mådde så bra. Och varningklockorna började ringa.. Imorse när jag vaknade för att fira min födelsedag så stod jag  inför fakta. Tyra ...

Av Anki - 3 maj 2011 21:58

Äntligen föddes det en kull i mitt marsvinsrum. Den 1/5 föddes den andra Mosaiques-kullen för i år. Och det beror inte på att marvinen inte har haft tillfälle att para sig, utan dels för att jag inte har haft så mång djur att sätt ihop för parning ef...

Av Anki - 16 mars 2011 18:04

Ni som följer mig på Facebook har säkert uppmärksammat att vi på sista tiden har haft riktigt otur med våra fyrbenta vänner. Dels förlorade vi vår unghund Chanel genom en bilolycka den 27/2. Dels somnade vår älskade marsrsvinshona Bella in i går efte...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards