Alla inlägg under maj 2008

Av Anki - 18 maj 2008 20:52

Yehoo!

här ser det ut som om trenden har vänt.

Fick en kull med fina PIGGA långhår idag.

Tre honor, två sheltie och en coronet

e: Viby´s Haakon:(sheltie)

u: Holly (satincoronet)

Och trots att hon går i samma bur som Miraquelle så har inte "Mirre" inspirerats till att börja föda.

Jag hade ju tippat henne till nästa helg så det vore ju toppen om hon får gå tiden ut.

Jag har haft inne en trio med vita selfar för ett bad, de blir ju lätt gula i under-redet om man säger så, och samtidigt passat på att knäppa ett kort.

Från Vänster Mosaiques Halloweena, Mosaiques vanilla Ice och Mosaiques Prima-donna..

Vi har även hunnit med IKEA idag och köpt hyllor till vår nya bokhyllevägg i sovrummet, så här skruvas det för fullt.


Nu ska jag bada barnen och fixa lite kvällsmat.


Kram på er! /Anki

Av Anki - 17 maj 2008 18:28

Här kommer bilder  på vårt sovrum som vi nu till viss del har inrett.

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska hänga upp gardinerna eller om det är snyggare att bara ha rullgardiner...


Det är en bra dag att pyssla inne idag eftersom det snöar riktiga lapphandskar här utanför.

April-väder har man ju hört talas om men Maj-väder?

Av Anki - 16 maj 2008 22:25

Åter hemma igen efter två hektiska dagar i Stockholm.


Har hunnit med Tv-huset och riksdagen.

Hälsat på båda mina stora barn och sprungit i butiker.

Ätit mjukglass i Gamla stan och frossat i kinamat. (Glömde dock inte kameran denna gång)

Skönt att vara hemma igen och se att familjen har skött djuren med den äran.

Rullen satt prydligt kvar på det enda marsvin som jag rullar för närvarande och Promessa och Betty-Sue mår prima trots att dom kastade sina kullar i Onsdags. -Phu!


Björn har lackat golvet i sovrummet under tiden som jag har roat mej, så imorgon så kan vi flytta in igen.

Det ska bli riktigt kul att ställa allt iordning och få sova i det nyrenoverade rummet imorgon natt. Men ikväll blir det åter en natt i gäst-sängen i källaren.

Och jag är bra trött eftre stads-tempot, så jag ska faktiskt krypa till kojs på stört.    /Anki

Av Anki - 15 maj 2008 22:03

Bara som en upplysning om var jag håller hus ikväll om någon skulle sakna mej....

Av Anki - 14 maj 2008 21:17

Här fortsätter motgångarna på marsvinsfronten.

Båda mina dalmishonor har kastat sina kullar idag.


Björn fick åka i ilfart till smådjurskliniken för att köpa Critical care som jag gärna ville ha hemma för att kunna stötta honorna med lite extra energi om dom skulle behöva det.

Men båda två äter och ser pigga ut nu ikväll så jag hoppas verkligen att jag inte förlorar även dessa två.


Jag ska nämligen åka till Stockholm på skol-resa imorgon och hade planerat att sova kvar hos mina vuxna barn och umgås med min dotter på Fredag så detta kom verkligen olämpligt.


Jag har lagt märke till att komplikationer runt dräktiga honor ofta kommer i skov, vissa perioder funkar ingenting och sen kan det flyta på bra under något år och så kommer det en period med problem igen.

Så tydligen så "smittar" det av sej mellan honorna.

Att dom drar igång värkarbetet på varandra är ju vanligt men jag tycker även att perioder med klena kullar och andra problem går i perioder.


Och nu tycker jag att jag har fått nog på ett tag så nu måste bara turen vända.


Om det är fler som har liknande erfarenheter av detta så får ni gärna dela med er av era erfarenheter här på bloggen.


Om jag får möjlighet att blogga under min resa så får ni kanske lite rapporter om läget annars skriver jag nog på Lördag härnäst.


Ha det gott! /Anki

Av Anki - 13 maj 2008 20:45

Igår kväll fick vi ta bort Vanessa.

Hon hade troligtvis fått en infektion i samband med att hon kastade sina ungar.

Trist på ett trevligt marsvin med Josamas-linjer, och att min vision om att avla på satinsheltie i färgen pe. white gick i graven eftersom jag dumt nog sålde hennes dotter tidigare.


Ja allt blir inte som man har tänkt sej...


Nu får jag hoppas på att mina andra dräktiga honor klarar sina kullar och att dom även får må bra själva.´


Bla. min finaste sheltiehona Mosaique´s Miraquelle väntar sin första kull vid alldeles för hög ålder. (Se bild)

Jag trodde att hon var steril efter att hon hade gått med ett flertal olika hanar under längre perioder utan resultat.

Men så gav jag upp hoppet och satte henne i en egen bur och tänkte spara ut pälsen och istället ställa henne i klippt långhår och då började magen minsann växa så nu hoppas jag verkligen att det ska gå vägen.

Om ungarna föds levande och klarar sej så har jag bestämt mej för att spara hela kullen eftersom mamman är det enda marsvinet som jag har kvar som bär på min första lite speciella sheltie/coronett linje.

Så bara att hållatummarna alltså.

Jag tror att hon kommer att föda runt nästa helg lagom till utställningen här i MITT.

Och om detta gå vägen så blir det nog en kanon-kull med Vibys Haakon som pappa.


Fickäven  ett tråkigt dödsbud igår att en av killarna som avvikit från behandlingshemmet hade hittats död i fredags.

Jag har så dåligt samvete eftersom jag inte orkade prata med honom när han ringde förra veckan, men ibland måste jag stänga av min empati för att orka vara proffisionell och kunna hjälpa de som verkligen vill och har motivationen.


Men Jag tror att jag kommer att träffa honom i himlen en dag.

Eftersom Jesus inte dömer som vi människor ibland gör utan ser till hjärtat.


Och även indianerna har ett fint ordspråk:

 "Döm mej inte förän du har gått en mil i mina moccasiner"


Så till min vän:

-Förlåt för att jag inte orkade lyssna sist som du ringde.

Jag vet att du gjorde Ditt bästa.....      See you.....





Av Anki - 11 maj 2008 15:34

Här kommer då en bild på vårt "nya" sovrum.


Det är fortfarande ganska spartanskt, vi ska slipa och måla golvet innan vi börjar sätt upp gardiner och  prylar på väggarna.


Jag har köpt en jättesnygg hylla som vi ska sätta upp på väggen ovanför sängen och sen blir det väl till att investera i lite nya lampor.


Efter ena väggen ska vi göra en bokhyllevägg så att Björn får upp alla sina böcker en gång för alla.

Kanske det även blir någon hylla över till mig där jag kan ha mina marsvinstidningar.....


Föreställningen igår på Läkerol Arena var helt ok, men det blev lite smolk i bägaren när jag kom hem och min hona Vanessa hade kastat sin ungar när jag var borta.

Tyvärr så jag har svårt att tro att honan kommer att klara sej, men jag har försökt att muta henne med godsaker idag och hoppas att hon kommer att återhämta sig.

Av Anki - 10 maj 2008 16:40

Gissa vad som låg i vår brevlåda i Onsdags?

Jo, nämligen min kamera som kom till rätta.

Så nu ska jag åter bombardera er med bilder från mitt familje och marsvinsliv.

Bla. från vårt sovrum som faktiskta har börjat inta en ny skepnad.


Men ikväll så ska vi gå och se Sound of Music på Läkerol Arena med Tommy Nillson och Pernilla Whalgren.

Det ska bli hur kul som helst eftersom Sound of Music var min första starka bioupplevelse när jag var 10 år. (alltså före videons intåg)

Och jag har hela mitt liv varit hemligt förälskad i Mr. von Trapp så det ska bli intressant att se hur Tommy lyckas axla den rollen.


Soliga Kramar /Anki

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards