Alla inlägg den 28 september 2008

Av Anki - 28 september 2008 21:22

Som jag skrev förra veckan så blomstrar livet här hos mina djur.


Och som grädde på moset så har Birk som inte har parat några honor på 3 år parat en hona.

Min gamla gubbe har fått vara barnvakt och ordningsvakt i diverse honburar och jag trodde faktiskat att han blivit steril, men nu helt plötsligt så är en av hans damer rund om magen.

Det är så roligt eftersom Birk är väldigt speciell för oss och härstammar från våra första marsvin.

Jag har varit besviken över att jag inte har haft kvar någon avkomma efter honom men nu har det visst blivit fart på gubben.


Den andra överraskningen är min sheltiehane Onesimos.

Han har blivit tilldelad olika damer under över ett års tid och efter att han gått i en stor damflock i sommar men inte behagat göra några bebisar så gissade jag att även han var steril.

Så i höst när jag flyttade in marsvinen så har även han fått gått i en bur med två honor som sällskap, och nu är plötsligt båda dräktiga!

Jag hade totalt gett upp hoppet om honom som avelshane och tänkte inte ens tänkt tanken, men så tyckte jag att dom så lite väl runda ut och känner tydligt att det är bebisar i deras magar.

Ojsan, vad ska det bli, korsning mellan english crested pe. white och sheltie? Så nu är det många pettar på väg men det känns helt ok huvudsaken är att han har fått smak på att para honor.

Hoppas även att han förstår vad han ska göra nästa gång som han blir tilldelad en sheltiehona.


Här har det börjat bli lite kyligare runt husknuten och en annalkande storm verkar vara på väg. Men senast förra helgen hade jag ett gäng marsvin som fick njuta av gröngräset i en av våra hagar.

Kanske att det blir den sista utebilden på marsvinen för iår.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards