Direktlänk till inlägg 10 oktober 2008

Olycka och lycka

Av Anki - 10 oktober 2008 10:06

I onsdags så trodde jag att jag skulle få säga hej då till min älskade farbror Birk.

När jag kom ut till marsvinen så satt han bara i ett hörn och tryckte och när jag tog upp honom så såg jag att han hade jätte ont och var svullen och att han inte kunde stödja på sin högra framtass.


Troligtvis har han fastnat på något konstigt vis i gallret till buren och blivit hängande så att han har brutit tassen.


Birk är ju försäkrad för veterinärvård så att jag var beredd på att göra allt som stod i min makt för att få behålla honom bara det inte skulle bli ett allt för stort lidande för honom själv.


När jag kom till veterinären så trodde hon liksom jag att foten eller benet var brutet men eftersom han är så noga med att inte belasta tassen och äter och är förövrigt i god kondition så tyckte hon inte att vi skulle försöka spjälka benet utan att vi ska avvakta och se hur det läker själv.

Tassen verkar förövrigt ligga i rätt läge.

Men eftersom han har ont så fick jag rådet att ge honom flytande Ipren för barn, som verkar ha en god effekt.

Så nu är jag glad över att han verkar må bra efter omständigheterna och jag hoppas på att få behålla honom ett tag till...


Om det finns någon som her erfarenhet av benbrott på marsvin så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.



För övrigt så har det fötts fyra kullar med marsvinsungar här hos mej de senaste dygnen, med sammanlagt 11 stycken ungar av olika raser.

Jag hoppas på att få fram bilder snart men kan inte lämna några garantier eftersom jag inte har så mycket tid över för tillfället för mina älskade grisar.

En ny kull med råttbebisar födde även igår. Min dumbohona är den lyckliga mamman och hon vekar ta bättre hand om sina små än vad den andra gjorde så jag hoppas på att få ett gäng med fina råttungar som kilar runt inom det snaraste.

 
 
Diana

Diana

25 oktober 2008 23:16

jag har haft ett benbrott på en ungen en gång, men jag satte henne i en liten liten bur så att hon skulle sitta still, tror att hon fick sitta så i en månad ca. sedan tog jag ut henne och satte henne bland dom andra det gick bra. Hon haltade iväg lite och låg med det nyläkta benet i luften antal dagar men sedan var hon precis som andra =)

http://zingorina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki - 14 maj 2012 12:56


Som fyraåring tyckte jag att Anders Linder var det tjusigaste som fanns när han sjöng "Åh fröken Lisselotte" på TV och spelade på sin cello. Till min föräldrar sa jag övertygande att:-Honom ska jag gifta mig med när jag blir stor, om han inte är en g...

Av Anki - 24 maj 2011 21:33

Tantvarning 1: Ikväll har jag gjort det! Det som jag länge har drömt om men inte fattat mod till att genomföra: -Jag har packat allt mitt studiematerial inför morgondagen på högskolan i en dragväska! Tänk hur många gånger jag förbannat min fåfäng...

Av Anki - 4 maj 2011 21:22

Säg den glädje som är långvarig... Sent igår kväll när jag gick ut för att natta mina djur såg jag Att Tyra inte mådde så bra. Och varningklockorna började ringa.. Imorse när jag vaknade för att fira min födelsedag så stod jag  inför fakta. Tyra ...

Av Anki - 3 maj 2011 21:58

Äntligen föddes det en kull i mitt marsvinsrum. Den 1/5 föddes den andra Mosaiques-kullen för i år. Och det beror inte på att marvinen inte har haft tillfälle att para sig, utan dels för att jag inte har haft så mång djur att sätt ihop för parning ef...

Av Anki - 16 mars 2011 18:04

Ni som följer mig på Facebook har säkert uppmärksammat att vi på sista tiden har haft riktigt otur med våra fyrbenta vänner. Dels förlorade vi vår unghund Chanel genom en bilolycka den 27/2. Dels somnade vår älskade marsrsvinshona Bella in i går efte...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards