Alla inlägg under januari 2009

Av Anki - 18 januari 2009 22:07

I helgen har flera av mina marsvin fått nya hem.


Min avelshona Tirowa som har lyckats med konststycket att överleva sin avelsperiod har fått ett välförtjänt kelhem tillsammans med en unge från Harmonias kull.


Jag har även bytt marsvin med Ingalill.

Eftersom jag gärna ville köpa tillbaka de två av Betty Sues ungar som hon hade hemma hos sej, och hon börjar vara intresserad av att avla golden och golden roan så bytte vi sonika.

Hon fick ta mina två goldenhonor.

Och tillbaka fick jag mina före detta marsvin:

Hemgården Ylella en de. white hona, och Mosaiques Afrodite self saffronhona. Och Mosaique's Spartaqus, saffron dalamation.

Med på köpet fick jag även en dvärgvädurshane eftersom jag ska ta bort mina båda. den ena pg. av ålder och skröplighet, den andra pga. saxbett-

Problemet är bara att den här killen inte har varit ute i vinter så han har ingen vinterpäls så nu bor han inne med mina marsvin.

Där han hoppar in och ut i golvburarna till marsvinens förtjusning och bestörtning.


Så just nu finns dessa raser i mitt "stall":

Self och crested pe. white och self creme.

Self saffron och saffron dalamation.

Skinny och lakeland, och så pettarna förstås.


Det enda långhåret som blir kvar hos mej när jag har levererat gruppen som ska till Boden är Filur "gatusvinet" som jag har berättat om tidigare.

Jag tycker att hans liv redan har varit tillräckligt dramatiskt så han får var kvar här livet ut.



Av Anki - 17 januari 2009 20:30

Så blev de tu ett äkta par,

tänk så stora barn vi har!


Grattis Marcus och Malin

Av Anki - 17 januari 2009 13:01

Sitter i bilen påväg till Örebro där vi ska fira Björns dotter Malins bröllop.

Provar för första gången det mobila bredbandet till min dator.

Det var lite dålig mottagning i Norberg men här i Fagersta som vi just passerar fungerar det bra.


Jag loggade in på hälsovakten för 10 dagar sedan för att få stöd att gå ner några kilo julmat, och har lyckats att gå ner 1,7 kg på 12 dagar så jag känner mej riktigt fin och nöjd med mej själv.

Jag har även stylat mej dagen till ära med lösnaglar.

Vi tjejer matchar varandra med lila klänningar medans Emil och Isak har nya skjortor med lila i mönster och Björn har en slips som går i grått och lila.


Igår fotade jag den lilla sheltiehonan Mosaiques Cleopatra, som är e:Viby's Haakon u: Vibys Mimosa.

Hon är fortfarande till salu men jag har två stycken intresserade så jag förmodar att hon blir tingad nu när dom får se de fina bilderna.


Återkommer senare med bilder från bröllopet.


/Anki

Av Anki - 13 januari 2009 11:22

I natt när jag kom upp vid 2-tiden så hade Betty Sue somnat in.


Det var kanske skönt för henne att inte behöva lida längre, men hon lämnar ett stort tomrum efter sej.....


Tack för all uppmuntran som jag har fått här på bloggen det värmer.


Dagens bild är naturligtvis tillägnad Luneas betty Sue:

-Sov i ro gumman ingen kommer att kunna ta din plats. /Matte

Av Anki - 12 januari 2009 17:51

Med sorg i hjärtat kan jag berätta att min fina pet hona Luneas Betty-Sue är jättes sjuk.

Betty går med hane sedan ca 10 veckor tillbaka.

Jag såg iförrgår att hon satt lite uppburrad. Men när jag pratade med henne och la in mat så åt hon och såg pigg ut så jag skakade av mej oron.

Men igår kväll så var hon mycket sämre, satt uppburrad med huvudet mot hörnet och känndes kall och hade bleka slemhinnor.


Jag ringde Sophie och Stina Thörn och rådgjorde, och jag bestämde mej för att prova behandla med cortison eftersom hon troligtvis höll på att toxa.


När jag kom ut och tog upp henne så hittade jag en död unge under höet.

Den hade nog legat där några timmar för den var kall och hade börjat stelna. Jag skulle gissa att den var ca 7 veckor långt gången.


Jag är inte helt säker på om hon har fler ofullgågna foster i sej eller ej.

Isåfall har den/de dött tidigt under dräktigheten.

Eller om det är bra att behandla med cortison utifall att hon behöver hjälp att föda ut eventuella rester. Men kanske helt åt pipan om det inte finns något kvar därinne.


Ivarjefall så tror jag att hon är för svag för att klara av en operation så nu är det nog bara böner som hjälper.

Just nu matar jag henne med Critical care i spruta

och har lagt henne i en transportlåda vid ett element här inne.


Jätte trist på en så fin hona. Och toligen slutet på mitt saffrondalmation projekt (som aldrig, i och med detta, kom igång)


I kväll undrar jag varför jag håller på med detta.

Att utsätta och förlora sin vänner på det här sättet gång på gång är verkligen inte kul....


Och alltid undrar man:

-Hade jag kunnat gjort något på ett annat sätt?

Var jag inte nog uppmärksam?

Borde jag ha provat med en operation?

Hade hon kunnat räddas om jag hade tagit fasta på de första varning signalerna?


Du som har likande erfarenheter eller goda råd får gärna dela med dej av dem här på bloggen, för just nu är varje minut dyrbar.

Och goda vänner guld värda.



Av Anki - 7 januari 2009 21:07

Nu är mina satinlånghår och bärare tingade.

Dom ska få flytta upp till Boden till Påsk och det verkar bra tycker jag eftersom det blir åt rätt håll så att säga...


Inatt föddes här en kull med Golden/roan.

Tre honor och en hane såg dagen ljus.

Alla fyra har bra typ och öron.

En hona har några vita strån i pannan men det är inte mer än att det går att trimma bort vid en eventuell utställning.


Jag har redan fäst mej vid en hona med bred panna STORA Dumbo-öron och förvånade ögon. (nr 2 på bilden)

Stolta föräldrar är Jum Jum's X-Carlet och Rospiggens Bew Foster.


De tre honorna är roan, och hanen är golden.

Av Anki - 5 januari 2009 21:31

Just hemkomna från en jätte trevlig helg, då vi har bott på Hotell Scandic Crown på Infra city två nätter.

På Lördagen när vi åkte ner så hälsade vi på mina stor barn och lilla barnbarnet i Märsta.

Hela Söndagen tillbringade vi på Husdjursmässan i Kista.

Samma roliga upplevelse varje år med, utställningar av alla tänkbara djurarter, agillity, Bodils minicirkus, Illrar, minigrisar m.m.

Allt som en djurtokig familj kan önska sej...

Eller rättare sagt:

-Allt vad en djurtokig mamma kan önska sej.


Mina två pettar Filur och Pinglan som vi visade på utställningen blev båda 2:a i sina klasser och fick ett silverkort vardera.


Sedan var der dags att säga hej och farväl till en av mina uppfödargrupper, med bla. mina älskade grisar Miraquelle och Onesimos.

Jag hoppas verkligen attt dom får det bra hos Liz och att hon blir välsignad med många champions efter mina Mosaique's -Linjer.


(Det verkar som om jag kommer att få napp även när det gäller den andra gruppen, med flera förfrågningar.)


Resten av tiden hade vi det skönt på hotellet och i polen.

Det gick väldigt bra med alla fyra barnen som vi hade med oss.


Av Anki - 1 januari 2009 20:52

Nu har vi firat Nyårsafton.

Vi hade fullt hus med 7 stycken vuxna och 9 barn.

Alla nyktra naturligtvis, men klackarna i taket  och sång och musik långt inpå det nya året.

Först åt vi middag och sjöng lite på vårt behandlingshem. (Bilden)

Och sedan fortsatte vi firandet här hemma hos oss.


Min högdräktiga hona X-Carlet klarade sej bra trots alla raketer och fyrverkerier.


Förra året kastade en av mina honor sin kull just när der var som mest liv under nyårsnatten, troligtvis pga. stressen av allt oljud. -Trist!


Det ska bli spännade att se vad det nya året har med sej för medgångar, motgångar och äventyr.

Nytt år ny nåd nya möjligheter....

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Registrerad marsvins uppfödare i SMF
 Annan marsvinsuppfödare
 Allmänt marsvinsintresserad
 Familj
 Bekant
 Övrigt

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards